Στη
διαδικτυακή εκπομπή Take the money & run προσκεκλημένος της ΦωτεινήςΜαστρογιάννη ήταν ο δημοσιογράφος Παντελής Ξανθίδης. Πρώην πολεμικός
ανταποκριτής και δημοσιογράφος του αθηναϊκού ημερήσιου Τύπου (μέλος ΕΣΗΕΑ) ο κος Ξανθίδης, σήμερα αν και συνταξιούχος ασχολείται με την ενημέρωση μέσα από τον
ερασιτεχνικό ιστοχώρο του «Τύπος Πειραιώς» (www.typospeiraiws.gr).
Σύμφωνα με τον κο Ξανθίδη, υπάρχει ένας
χείμαρρος πληροφόρησης και ο αναγνώστης θα πρέπει να επιλέξει τι διαβάζει. Nα είναι προσεκτικός σε ό,τι
διαβάζει και να ενημερώνεται για την αντίθετη άποψη. Η ελευθεροτυπία ήταν πάντα
μία σχετική έννοια γιατί όπως παλιά, έτσι και σήμερα ο δημοσιογράφος δεν γράφει
πάντα ό,τι θέλει.
Ο
δημοσιογράφος σαν «δικαστής» γιατί αποφασίζει και μπορεί αδικήσει, να
προσβάλλει προσωπικότητες. Γι’ αυτό και η πέννα του πρέπει να έχει
ανθρωπιά. Η είδηση είναι συνείδηση! Το σημαντικό δεν είναι μόνο η είδηση αλλά το πως μεταδίδεται. Ο αναγνώστης πρέπει να είναι σωστός ενημερωμένος.
Κάποιοι
εκδότες προσπάθησαν και προσπαθούν να
μεταλλαχθεί ο δημοσιογράφος σε γραμματέα. Δυστυχώς δεν υπάρχουν Μπότσηδες,
Αθανασιάδηδες και Λαμπράκηδες. Σήμερα οι νέοι δημοσιογράφοι δεν έχουν
«δασκάλους. Το ρεπορτάζ είναι άγνωστοκαι γίνεται παραγωγή
γραμματέων.
Στην ερώτηση
σχετικά με τη λεξιπενία των σύγχρονων δημοσιογράφων, ο κος Ξανθίδης
απάντησε ότι για το πρόβλημα αυτό φέρουν μεγάλη ευθύνη τα Μέσα, όσο η
εκπαίδευση και οι γλωσσολόγοι που αλλάζουν τη γλώσσα κατά το δοκούν! Εάντο
έκαναν π.χ. στη Γαλλία «θα είχαν εκτελεσθεί στα έξι μέτρα». Σήμερα
οι νέοι άνθρωποι δεν μιλάνε ελληνικά αλλά μεταφρασμένα αγγλικά. Οι δε νέοι
δημοσιογράφοι αποκτούν τον τίτλο του δημοσιογράφου από τη μια ημέρα στην άλλη.
Γράφουν άρθρα, αναλύσεις και σχόλια χωρίς να υπάρχουν γνώσεις και εμπειρία.
Ο ισχυρισμός
ότι ο Έλληνας δεν διαβάζει είναι λανθασμένος. Ο Έλληνας είναι περισσότερο
ενημερωμένος από τους Ευρωπαίους και εάν βρει καλά κείμενα τότε θα τα
διαβάσει.
Ένα βασικό
πρόβλημα της εποχής μας είναι η τεχνητή νοημοσύνη, σε σημείο που κοινωνιολόγοι
μιλάνε για ένα νέο «κοινωνικό συμβόλαιο». Σε λίγο οι
αλγόριθμοι θα μας διοχετεύουν τις ειδήσεις που μας ταιριάζουν και τα πάντα θα
είναι κατευθυνόμενα.
Η εξουσία
θέλει να μην σκέπτονται οι άνθρωποι γι’ αυτό και καλλιεργείται ο τρόμος- και
μέσω των ειδήσεων. Από τα πρώτα πράγματα που χτύπησε η εξουσία είναι ο
πολιτισμός γι’ αυτό και το πολιτισμικό επίπεδο έπεσε χαμηλά και προωθούνται
παντός είδους υποπροϊόντα.
Ο νόμος
Βενιζέλου απαγορεύει τη δημοσιοποίηση ονομάτων ακόμα και καταδικασμένων
παιδεραστών. Έτσι με την ανωνυμία καλύπτονταιεγκλήματα ακόμα και
οικονομικά.
Την εκπομπή μπορείτε να παρακολουθήσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Ο Δρ. Νικόλαος Μωραϊτης είναι γνωστός
διεθνολόγος που ζει και εργάζεται στις ΗΠΑ. Ο Δρ. Μωραϊτης εκφράζει την ιδιαίτερη
ανησυχία του για την πιθανή περαιτέρω επιδείνωση των σχέσεων της Ελλάδας με την Τουρκία.Αναφέρεται δε στην ΕΕ ως «καρκίνωμα»
που βλάπτει τα ελληνικά συμφέροντα.
Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε στη
Φωτεινή Μαστρογιάννη τα ακόλουθα:
“Έχω πάρει θέσεις, γράψει και
ασχοληθεί για τις τουρκικές βλέψεις σε βάρος της Ελλάδας και της Κύπρου από την
δεκαετία του 1980.‘Εχω γράψει ότι η εσωτερική
κρίση στην Τουρκία, και έχουσα σαφή γνώση για την Τουρκία, από τους κύκλους του
κατεστημένου στην Ουάσιγκτον, ότι ο χώρος της περιοχής είναι ζωτικής σημασίας
για τα συμφέροντα της Αμερικής, του ΝΑΤΟ και της Ευρώπης.
Η Τουρκία βρήκε την κατάλληλη
ευκαιρία και ήγειρε θέμα Αιγαίου.Αμφισβητεί
την κυριαρχία μας στην υφαλοκρηπίδα, τον εναέριο χώρο, την αιγιαλίτιδα ζώνη, με
επεκτατικές τάσεις στα νησιά.Η Άγκυρα συνέδεσε την
επεκτατική της πολιτική στο Αιγαίο, με την αμερικανική και νατοϊκή παρουσία στο
χώρο της και σε καθαρά γεωπολιτικά πλαίσια. Δεν θα υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες
γιατί είναι γνωστά.
Αυτό που με ανησυχείβαθύτατα είναι η δραματική
εξέλιξη που λαμβάνουν τα πράγματα στις σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας. Με ανησυχεί και
η σχέση «ξένων δυνάμεων» με τις τουρκικές βλέψεις σε βάρος της Ελλάδας και της
Κύπρου. Φοβούμαι πως η όλη κατάσταση οδηγείται σε κρίση Ελλάδας –Τουρκίας.
Κατόπιν των ανωτέρω
και αν λάβουμε υπ΄όψη:
1) Τα τεράστια προβλήματα που
αντιμετωπίζουμε με την Τουρκία, τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Κύπρο.
2) Τις ανακατατάξεις που λαμβάνουν
χώρα στη Μέση Ανατολή.
3) Τον τουρκικό επεκτατισμό που κατευθύνεται
από δυτικά κατεστημένα και
4) ότι τα προσεχή τρία χρόνια θα
είναι τα πιο κρίσιμα για την παγκόσμια κατάσταση, αλλά ειδικότερα για μας,που καλούμεθα ν’
αντιμετωπίσουμε τόσους κινδύνους θα πρέπει να μας εμβάλλει σε ανησυχίες, διότι
συγκεκριμένοι κύκλοι διάκεινται δυσμενώς σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων
και δικαίων.
Στα διαλαμβανόμενα που
άπτονται της εθνικής ασφάλειας της Πατρίδας μας, με ώθησαν να γράψω μια σειρά
άρθρωνδιότι, σήμερα,
βρισκόμαστε στην πιο κρίσιμη καμπή της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδας μας.
Όσο για την ΕΕ, αυτό
το εθνοκρατικά διαφοροποιημένο καρκίνωμα, με εργαλείο της τις ελληνικές
κυβερνήσεις, εξοντώνει τον λαό της Ελλάδας, ο οποίος από την πλευρά του βρίσκεται
σε αδράνεια και απάθεια, λόγω της χειραγώγησής του από τους ελίτ πολιτικούς
απατεώνες, μέσω της «απόλυτης αλήθειας».
Κυρία Μαστρογιάννη, το
μήνυμα που στέλνω στους Έλληνες, και για το
ποιος θα πρέπει να είναι ο ηγέτης στην Ελλάδα το αναφέρω στο τελευταίο
μου άρθρο: «ΟΣχετικισμός ως
εμπειρική μεθοδολογία της κοινωνικής μάζας: Μελέτες περιπτώσεων και
χαρακτηριστικά παραδείγματα».Εξηγεί ότι η
σχετικότητα είναι η έκφραση της εμπειρίας της «κοινωνικής μάζας», εξηγεί ότι η
μόνη λύση για να λυθεί η φρικτή και αδιέξοδη κατάσταση στη χώρα μας είναι η
κοινωνία να γίνει ο εντολέας της εντολοδόχου διακυβέρνησης."
ΟΑλαίν ντε Μπενουά
(AlaindeBenoist) είναι Γάλλος ακαδημαϊκός και φιλόσοφος, επικεφαλής του thinktankGRECE. OΑλαίν ντε Μπενουά
ασκεί κριτική στον νεοφιλελευθερισμό και στην παγκοσμιοποίηση.
ΦΜ: Στην Ελλάδα,
πολλοί υποστηρίζουν ότι η κρίση είναι κυρίως πολιτική, κοινωνική και ηθική.
Ποια είναι η άποψή σας;
ΑΝΜ: Η πτώση του Τείχους του Βερολίνου
και η κατάρρευση του σοβιετικού συστήματος δεν σηματοδότησαν μόνο το τέλος του εικοστού αιώνα ή το τέλος
της μεταπολεμικής περιόδου αλλά το τέλος του κύκλου νεωτερικότητας. Έχουμε
εισέλθει πλέον στη μετανεωτερικότητα, η οποία είναι ένα μεσοδιάστημα, ένας
χρόνος μετάβασης. Βλέπουμε να ξεθωριάζει
το περίγραμμα του παλιού κόσμου που
γνωρίζαμε και μερικές φορές αγαπούσαμε ενώ ο κόσμος που έρχεται, παραμένει περισσότερο ή λιγότερο νεφελώδης. Μια τέτοια
κατάσταση είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για τη δημιουργία κρίσεων διότι συνεπάγεται
την εξαφάνιση των γνωστών ορόσημων. Θα ήθελα να πω ότι σήμερα βρισκόμαστε σε
μια γενικευμένη κρίση: οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση, πολιτική και
θεσμική κρίση, πνευματική και ηθική κρίση. Αλλά αν δεν κάνω λάθος η λέξη
«Κρίση» στα ελληνικά σημαίνει επίσης
«απόφαση». Κάθε κρίση απαιτεί μια απόφαση. Το ερώτημα είναι ποιος είναι τώρα σε
θέση να αποφασίσει - και προς ποια κατεύθυνση.
ΦΜ: Η Ευρωπαϊκή
Ένωση αμφισβητείται πλέον από μεγάλο μέρος των λαών της Ευρώπης. Ποια πιστεύετε
ότι θα είναι η εξέλιξή της;
ΑΝΜ: Ανακοινώνοντας πρόσφατα ότι δεν θα επιδιώξει
την ανανέωση της θητείας του ως Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Ζαν-Κλωντ
Γιουνκέρ ομολόγησε την απαισιοδοξία του. Είναι μια ομολογία που ποτέ δεν πέφτει έξω.
Εδώ και είκοσι ή τριάντα χρόνια, η «Ευρώπη» παρουσιάστηκε ως η λύση για όλα τα προβλήματα.
Σήμερα, με τη σειρά της έχει καταστεί η ίδια ένα πρόβλημα που συνεχίζει να
επιδεινώνει όλα τα άλλα.
Η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, στην αρχή της, κινήθηκε εκτός
κοινής λογικής: έδωσε έμφαση στην οικονομία και στο εμπόριο, και όχι στην
πολιτική και στον πολιτισμό, χωρίς οι λαοί να ενημερωθούν για τον
προσανατολισμό της. Οι αποφάσεις λαμβάνονται από την κορυφή (η Κομισιόν στις Βρυξέλλες) και
όχι από τη βάση, προτιμώντας τη διεύρυνση με νέα κράτη -μέλη αντί της εμβάθυνσης
των υφιστάμενων δομών, ανεξάρτητα από τα
γεωπολιτικά δεδομένα κ.λπ. Ως εκ τούτου,
η δυσαρέσκεια των λαών με την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Είναι
κρίμα που αυτή η δυσαρέσκεια επεκτείνεται σε όλες τις μορφές της ευρωπαϊκής
ιδέας.
Αντί να ενώνει τα έθνη και τους λαούς της Ευρώπης, όπως δηλώνει το όνομά της, η Ευρωπαϊκή Ένωση, στις ημέρες μας, πλέον ανίσχυρη και
σχεδόν ερειπωμένη, στην πραγματικότητα τους διαίρεσε: η διαίρεση μεταξύ Βορρά
και Νότου, λόγω της υιοθέτησης ενός ενιαίου νομίσματος, του ευρώ, το οποίο παρέβλεπε
τις διαφορετικές δομές και τα επίπεδα μεταξύ των χωρών και πιο πρόσφατα η διαίρεση
μεταξύ Ανατολής και Δύσης, λόγω της συζήτησης για τη μετανάστευση. Προσθέστε σε
αυτό, το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ είναι πανταχού παρούσα στην καθημερινή
επιχειρηματική πραγματικότητα, είναι ανύπαρκτη σε όλους τους βασικούς τομείς (διπλωματίας
και άμυνας), κάτι το οποίο της
απαγορεύει να διαδραματίσει έναν ουσιαστικό ρόλο σε έναν πολυπολικό κόσμο. Η σημερινή της
μορφή, που είναι αυτή της Ευρώπης της
αγοράς και όχι μίας Ευρώπης της δύναμης, καθιστά την Ευρωπαϊκή Ένωση μη βιώσιμη.
ΦΜ: Η αθρόα είσοδος
μεταναστών, σύμφωνα με κάποιους, θα βοηθήσει στην επίλυση του ασφαλιστικού
προβλήματος και θα εμπλουτίσει την ευρωπαϊκή οικονομία με τις δεξιότητες των
μεταναστών. Άλλοι υποστηρίζουν ότι το πολιτισμικό πλαίσιο της Ευρώπης
κινδυνεύει λόγω των μεταναστών, κυρίως των μουσουλμάνων, οι οποίοι έχουν μία
διαφορετική κουλτούρα. Ποια είναι η άποψή σας;
ΑΝΜ: Η άποψη σύμφωνα
με την οποία οι μετανάστες θα δώσουν ώθηση στην οικονομία ως υποκατάστατο της
δημογραφικής παρακμής είναι των οικονομολόγων που σκέπτονται αφαιρετικά. Οι
οικονομολόγοι αυτοί δεν υπολογίζουν τον πολιτισμό και πιστεύουν ότι οι άνθρωποι
είναι εναλλάξιμοι.
Αυτός είναι ο λόγος
που οι εργοδότες πάντα ενθάρρυναν τη μετανάστευση, ο Καρλ Μαρξ δικαίως χαρακτήρισε
τους μετανάστες ως τον «εφεδρικό στρατό του κεφαλαίου.» Αλλά μπορούμε τώρα να
δούμε ποια είναι τα αποτελέσματα: η παρουσία των μεταναστών συντελεί στο να
μειωθούν οι μισθοί προς τα κάτω σε μια εποχή που οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι
βρίσκονται ήδη σε αθέμιτο ανταγωνισμό με το υπο-προλεταριάτο του Τρίτου Κόσμου
λόγω των μετεγκαταστάσεων των επιχειρήσεων.
Σε όλες τις
ευρωπαϊκές χώρες όπου η μετανάστευση έχει πραγματοποιηθεί σε μία συγκεκριμένη
κλίμακα είδαμε την ανάπτυξη κοινωνικών
παθολογιών, τη δημιουργία περιοχών ανομίας, είδαμε μουσουλμάνους που στρέφονται κατά της κοινωνίας εξυπηρετώντας κατά καιρούς την αναβίωση της τρομοκρατίας, κλπ Οι λαϊκές
τάξεις είναι τα πρώτα θύματα. Όλα αυτά είναι γνωστά στους πάντες. Το πρόβλημα
της μετανάστευσης είναι ένα σύνθετο πρόβλημα που δεν μπορούμε να λύσουμε ούτε
με την ξενοφοβία ούτε με έναν αγγελικό τρόπο. Απαιτεί ρεαλισμό που πρέπει να
λάβει υπόψη την πολιτιστική, θρησκευτική και κοινωνιολογική πλευρά, ειδικά σε
μια εποχή όπου η ανάπτυξη έχει σχεδόν εξαφανιστεί, οι θέσεις εργασίας είναι
λίγες και οι άνεργοι ανέρχονται σε
δεκάδες εκατομμύρια.
ΦΜ: Η
παγκοσμιοποίηση που συνεπάγεται την ελεύθερη διακίνηση κεφαλαίων και αγαθών
απειλεί να καταστρέψει τα έθνη. Στην Ελλάδα το βιώνουμε ιδιαίτερα έντονα με την
αλλαγή των βιβλίων της ιστορίας και την παραμόρφωση της γλώσσας. Είναι το τέλος
των εθνών;
ΑΝΜ: Κατ 'αρχάς, δεν πρέπει να συγχέoυμε τα έθνη με τα έθνη-κράτη. Το έθνος-κράτος, το
οποίο ήταν ο μεγάλος πολιτικός παράγοντας της εποχής της νεωτερικότητας, βρίσκεται επίσης σε κρίση και για μεγάλο χρονικό διάστημα. Πάρα πολύ μεγάλο για να λύσει
τα μικρά προβλήματα και πολύ μικρό για να λύσει τα μεγάλα, σταδιακά στερήθηκε την κυριαρχία του σε όλους τους τομείς (στρατιωτικό, πολιτικό,
νομισματικό, δημοσιονομικό, κλπ). Μεγάλο μέρος του παραμένει ωστόσο όσον αφορά την
παρακολούθηση και τον έλεγχο των πληθυσμών. Τα έθνη είναι κυρίως το αποτέλεσμα
του πολιτισμού και της ιστορίας. Οι άνθρωποι που τα απαρτίζουν αρνούνται την
αναίρεση των κοινωνικών δεσμών, τη διάλυση της κοινωνικότητας, την απώλεια της μνήμη τους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το ζήτημα της ταυτότητας έρχεται
τώρα στο προσκήνιο. Η παγκοσμιοποίηση, υπό αυτή την έννοια, πρέπει να εκτιμηθεί
με διαλεκτικό τρόπο: από τη μία ομογενοποιεί και απομακρύνει τις διαφορές αλλά
από την άλλη προκαλεί αντιδράσεις που οδηγούν προς την κατεύθυνση ενός νέου
κατακερματισμού.
Το μεγάλο σημερινό
πολιτικό χάσμα δεν είναι η διαίρεση μεταξύ αριστεράς και δεξιάς αλλά αυτό που δημιουργεί τους
νικητές και τους χαμένους της παγκοσμιοποίησης, όσοι θέλουν να αφαιρέσουν όλα
τα σύνορα και εκείνοι που θέλουν να τα διατηρήσουν, από την μία πλευρά είναι η
εργατική τάξη (και η μεσαία τάξη που απειλείται με υποβιβασμό) και από την άλλη
η παγκοσμιοποιημένη ελίτ. Αυτό εξηγεί την άνοδο του λαϊκισμού, το βρετανικό
Brexit, την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, κλπ
ΦΜ: Οι γεωπολιτικές
συνθήκες αλλάζουν. Ο ρόλος της Ευρώπης φαίνεται ότι περιορίζεται (ειδικότερα
της Γερμανίας). Σύμφωνα με τις δηλώσεις Τραμπ, θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στις
σχέσεις ΗΠΑ-Ρωσίας έναντι της Κίνας. Θεωρείτε ότι επίκειται ένας Παγκόσμιος
Πόλεμος;
ΑΝΜ: Όχι, δεν
πιστεύω σε έναν επικείμενο Παγκόσμιο πόλεμο (ακόμη και αν ο κίνδυνος πολέμου
δεν μπορεί να θεωρηθεί ανύπαρκτος). Νομίζω, ωστόσο, ότι με την Χίλαρι Κλίντον, υπήρχαν
όλες οι προϋποθέσεις για έναν πόλεμο εναντίον της Ρωσίας. Όσον αφορά τον
Ντόναλντ Τραμπ, είναι ακόμη πολύ νωρίς για να πούμε κάτι, πρώτον διότι οι
προθέσεις του δεν είναι πολύ σαφείς και γιατί η παρορμητική και
ιδιότροπη προσωπικότητα του τον καθιστά
απρόβλεπτο.
Στη διεθνή πολιτική,
ο Τραμπ φαίνεται να ευνοεί μια πολιτική συνεργασίας με τη Ρωσία, κάτι που είναι
καλό αλλά δεν είναι σαφές αν πραγματικά εφαρμοστεί (οι αντι-ρωσικές κυρώσεις
δεν έχουν αρθεί) και αν ο κύριος στόχος του δεν είναι κατά κύριο λόγο να διεγείρει
τις σχέσεις μεταξύ της Κίνας και του
Κρεμλίνου. Η φιλοισραηλινή και αντι-ιρανική θέση του Τραμπ μπορεί επίσης να
προκαλέσει προβλήματα, και δεν είναι βέβαιο ότι αυτή η θέση μπορεί εύκολα να
συμβιβαστεί με μία «φιλορωσική» πολιτική. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι ο
Τραμπ δεν ενδιαφέρεται για την Ευρώπη και ο Πούτιν, από την πλευρά του, έχει κατανοήσει ότι δεν έχει πολλά να περιμένει. Στη Μόσχα, όπως και στην Ουάσιγκτον
και στο Πεκίνο, φαίνεται ότι έχουν κατανοήσει ότι η ιστορία είναι τραγική και ότι η διεθνή πολιτική βασίζεται κυρίως στην ισορροπία της εξουσίας. Η Ευρώπη συνεχίζει
να ζει στα σύννεφα.
ΦΜ: Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι
άνθρωποι δεν αντιστέκονται στον σύγχρονο αυταρχισμό γιατί δεν υπάρχει μία
καινούρια ιδεολογία στην οποία να πιστέψουν. Ποιοι είναι οι λόγοι, κατά την
άποψή σας, που δεν δημιουργείται μία καινούρια ιδεολογία;
ΑΝΜ: Είναι δύσκολο να απαντήσω σε αυτήν την
ερώτηση, γιατί δεν υπάρχουν οι αντικειμενικές συνθήκες προκειμένου να εμφανιστεί
μια νέα ιδεολογία. Πολλές ιδεολογίες του παρελθόντος έχουν πλέον καταστεί άνευ
αντικειμένου, αλλά θα ήταν σοβαρό λάθος να πιστεύουμε ότι ζούμε σε μια
μετα-ιδεολογική εποχή. Στην πραγματικότητα
ζούμε την ιδεολογία των εμπορευμάτων που υπηρετεί τον κινητήρα της
υπερσυσσώρευσης του κεφαλαίου. Ανθρωπολογικά μιλώντας, ο ναρκισσιστικός
ατομικισμός και ο σύγχρονος ωφελιμισμός πάνε
χέρι-χέρι με την υπεροχή των αξιών του συστήματος της αγοράς, την εμμονή με την
ανάπτυξη, την κερδοφορία και το κέρδος.
ΦΜ: Έχετε να στείλετε κάποιο μήνυμα στους Έλληνες;
ΑΝΜ: Νιώθω μεγάλη συμπάθεια για
όλα όσα έχει εκπροσωπήσει και εξακολουθεί να εκπροσωπεί η Ελλάδα. Είμαι αλληλέγγυος με τον ελληνικό λαό που έχει
συνθλιβεί και ταπεινωθεί από την τερατώδη πολιτική λιτότητας που εφαρμόζεται από τις Βρυξέλλες
και οι οποίες αποφάσισαν για μία ακόμα φορά ότι οι οικονομικές απαιτήσεις θα πρέπει να
επιβάλλονται με όλα τα μέσα εις βάρος των πολιτιστικών αξιών, του τρόπου ζωής και τις προσδοκίες του λαού. Οι Έλληνες είναι σήμερα
ίσως ο πιο δυστυχισμένος λαός της Ευρώπης. Αυτό μπορεί να είναι και ο λόγος που
θα είναι οι πρώτοι που θα μπουν στο
σωστό δρόμο για μια νέα αρχή.
ΦΜ: Σας ευχαριστώ, τιμή μου που συνομιλήσατε
μαζί μου.
Ο ναρκισσισμός
θεωρείται από αρκετούς ακαδημαϊκούς ως αιτία της οικονομικής κρίσης. Πολλά
πανεπιστήμια περιωπής έχουν κατηγορηθεί ότι αποτελούν εκτροφεία ναρκισσιστών
ηγετών οι οποίοι πυροδότησαν με τις ενέργειές τους την κρίση. Δεν είναι όμως
μόνο τα πανεπιστήμια αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις που εκτρέφουν
ναρκισσιστές – γενίτσαρους, άτομα που δεν έχουν προσωπική ζωή και προσπαθούν να
ανέλθουν στην ιεραρχία της επιχείρησης ποδοπατώντας τους «κάτω» από αυτούς και
γινόμενοι «αρεστοί» στους ανώτερους.
Ο ναρκισσισμός
όμως έχει εξαπλωθεί σε σχεδόν ολόκληρη την κοινωνία.
Η έλλειψη σεβασμού προς
τον άλλο που εκδηλώνεται με επιθετικότητα και αδιακρισία, η αποθέωση και
επιδίωξη της δημοσιότητας με κάθε τρόπο ακόμα και με αρνητικό, η εκμετάλλευση
του σεξ ως μέσου επιδίωξης οικονομικού οφέλους, η αλαζονική συμπεριφορά, η
επικέντρωση στο εγώ μέσω σεμιναρίων και ενασχολήσεων αποκλειστικά για την "αυτοβελτίωση", η πλήρης αδιαφορία για τον συνάνθρωπο, η αίσθηση μιας προσωπικής
ανωτερότητας που δεν βασίζεται πουθενά, το ψέμα, η υποτίμηση των γνώσεων που
δεν είναι «χρήσιμες» υπό την έννοια του οικονομικού οφέλους που μπορούν να προσκομίσουν στο άτομο, ο φθόνος και η αίσθηση ότι και
οι άλλοι μας φθονούν όλα αυτά είναι ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά που δεν
περιορίζονται μόνο στο επίπεδο της ηγεσίας αλλά έχουν εξαπλωθεί ως μολυσματικός
ιός σε όλη την κοινωνία.
Ο ναρκισσιστής
λοιπόν είναι ένα άτομο χωρίς ηθικές αξίες και εάνένα έθνος απαρτίζεται από
άτομα που δεν έχουν ηθικές αξίες, τότε δεν μπορεί να είναι ένα έθνος που ενδιαφέρεται για την ελευθερία και την ισότητα όλων των μελών
του (Dennehy, 2007).
Η οικονομία για
να μπορεί να λειτουργήσει ομαλά δεν λειτουργεί μόνο με το αόρατο χέρι του Ανταμ
Σμιθ και να βασίζεται αποκλειστικά στο οικονομικό και κοινωνικό της κεφάλαιο αλλά
έχει ανάγκη από την ύπαρξη αξιών. Οι
επιχειρήσεις, ως μικρότερες οντότητες της κοινωνίας, που έχουν, ναρκισσιστική οργανωσιακή κουλτούρα
δηλαδή μία κουλτούρα εγωκεντρική που βασίζεται στην εκμετάλλευση, δεν έχουν
ηθική ταυτότητα. Μπορεί να έχουν διάφορα προγράμματα για την ηθική εντός της
επιχείρησης αλλά ο τρόπος λειτουργίας τους να λειτουργεί αντίθετα. Είναι η
επιτομή του ναρκίσσου που θέλει να φαίνεται ηθικός αλλά δεν είναι υπεύθυνος.
Οι νεοκλασικοί
οικονομολόγοι έδωσαν έμφαση στην αυτονομία και στα ενδιαφέροντα του ατόμου το
οποίο παρουσιάζουν ως ορθολογικό ον που επιδιώκει τη μεγιστοποίηση της ωφέλειας
και μπορεί να συμμετέχει στη λήψη των οικονομικών αποφάσεων. Το άτομο όμως έχει
υποβιβαστεί σε μία οικονομική μονάδα που βρίσκεται σε ανισορροπία μεταξύ αυτών
που θέλει και των συναισθημάτων του αλλά και των λόγων για τα οποία τα θέλει. Η
ύπαρξη ισορροπίας δημιουργεί αυτό που καλείται ολοκληρωμένη προσωπικότητα κάτι
που δεν έχουν οι ναρκισσιστές. Η προσήλωση στο Εγώ που δείχνουν οι ναρκισσιστές
τους καθιστά ανίκανους να είναι αλληλέγγυοι στους άλλους ή να φροντίσουν για το
κοινό καλό.
Όταν όμως η
κοινωνία και το πολιτικό και κοινωνικό σύστημα προάγουν την ανθρώπινη
αξιοπρέπεια δηλαδή το άτομο δεν θεωρείται μόνο ως οικονομική μονάδα αλλά θεωρείται άνθρωπος με διάνοια και ελευθερία που μπορεί ελεύθερα να ασκήσει τα δικαιώματά
του ως πολίτης, όταν η κοινωνία φροντίζει για το κοινό καλό, για το δικαίωμα
στην ευημερία του κάθε ανθρώπου και προάγει την αλληλεγγύη, τότε δημιουργεί
ηθικές αξίες.
Αναφορικά με την
οικονομία, έχει διαπιστωθεί ότι δεν αρκούν μόνο οι φυσικοί πόροι και ο
παράγοντας εργασία για την αύξηση της παραγωγικότητας αλλά ότι το σύστημα της
αγοράς ανθεί στην κυριολεξία όταν λειτουργεί εντός ενός ηθικού πλαισίου όπου η
ασυδοσία τιμωρείται.
Σύμφωνα με τον Colombo (2009), η έλλειψη ηθικών αξιών προκαλεί τις κρίσεις στην
οικονομία. Η έλλειψη εμπιστοσύνης δημιουργεί άχρηστα κόστη παρακολούθησης των συναλλαγών, αναλαμβάνεται μεγαλύτερος κίνδυνος από ότι είναι απαραίτητος για τα
χρήματα των ανθρώπων (βλ. ανήθικη και ανεύθυνη συμπεριφορά των τραπεζών),
πωλούνται προϊόντα που βλάπτουν τους ανθρώπους και αυξάνονται οι απάτες. Φυσικά
δεν αρκεί η σύνδεση των ηθικών αξιών με την οικονομία για την επίλυση του
προβλήματος αλλά πρέπει να ακολουθηθεί μία ολιστική προσέγγιση η οποία να
λαμβάνει υπόψη της την ιστορία, τον πολιτισμό, το πολιτικό σύστημα, την
τεχνολογία αλλά και την εταιρική διακυβέρνηση.
Κατά κάποιους ο
ναρκισσισμός είναι αποτέλεσμα του καπιταλισμού ενώ για τους υπέρμαχους του καπιταλισμού,
το σύστημα της ελεύθερης αγοράς δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά εάν αυτοί που
είναι υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων δεν έχουν ηθικές αξίες πέραν των τεχνικών
τους γνώσεων.
Θεωρείται
σημαντική η ύπαρξη τεσσάρων βασικών αξιών: της σύνεσης υπό την έννοια της
ικανότητας διάκρισης των ηθικών και τεχνικών πλευρών μίας κατάστασης, της
δικαιοσύνης που περιλαμβάνει την έντιμη και ανοικτή επικοινωνία αλλά και την
εντιμότητα στις συναλλαγές (παλιά έλεγαν ότι «αυτός/ή έχει πρόσωπο στην
κοινωνία», έκφραση που χάθηκε σήμερα), του σθένους υπεράσπισης του σωστού και
αναφοράς των κακώς κειμένων και τέλος της αρχής της εγκράτειας υπό την έννοια ότι
το άτομο κρατά τις υποσχέσεις του, είναι υπεύθυνο και έχει προσωπική
ακεραιότητα.
Κάποιος πιθανόν
να πρόσθετε και περισσότερες ηθικές αξίες από αυτές που αναφέρουν οι μελετητές.
Η συζήτηση για
τις ηθικές αξίες είναι πλέον παγκόσμια, δυστυχώς στη χώρα μας είναι περιορισμένη. Η κοινωνία όμως έχει φτάσει σε αδιέξοδο λόγω της έλλειψης αξιών και της ύπαρξης ναρκισσιστικών συμπεριφορών. Θα μπορέσει να τις αποβάλλει και να κάνει μία
νέα επανεκκίνηση προς μία υγιέστερη κατεύθυνση ή είναι πλέον πολύ αργά;
Ενδεικτική
βιβλιογραφία
Cessario, R. 2001. Introduction to
Moral Theology. Washington, D.C.:
CatholicUniversity
of America
Press.
Cohen, N. 2005. “We All Have
Personality Disorders Now.” Newstateman 18:30–31.
Colombo, R. 2009. “A Crisis of Character.”
http://www.huffingtonpost.com/.
Dennehy, R. 2007. “The Illusion of
Freedom Separated from Moral Virtue.” Journal of Interdisciplinary Studies 19, nos. 1–2:19–39.
Lasch, C. 1991. The culture of
Narcissism. UK:
Norton
Η κα Σταματία Καραγεωργίου,
συγγραφέας του ιστορικού μυθιστορήματος «Ο ξύλινος σταυρός» εκδ. Ορθόδοξος
Κυψέλη ήταν προσκεκλημένη της Φωτεινής Μαστρογιάννη στη διαδικτυακή εκπομπή «Takethemoneyandrun».
Σύμφωνα με την κα Καραγεωργίου η
ιστορία της Βόρειας Ηπείρου θεωρείται ταμπού στον ελληνικό χώρο.Η έκφραση Βόρεια Ήπειρος είναι
λανθασμένη γιατί η Ήπειρος ήταν πάντα ενιαία μέχρι τις αρχές του 20ου
αι. Η Ήπειρος ακολουθούσε πάντα την ιστορία της υπόλοιπης Ελλάδας. Από την
αρχαιότητα κατοικούνταν από ελληνικά φύλα (Μολοσσοί, Πελασγοί κτλ) και
συναντάμε σε αυτή πόλεις όπως Απολλωνία, Φοινίκη που και τα ονόματά τους
δηλώνουν ότι ήταν πόλεις ελληνικές.
Το 1912 γίνεται η διχοτόμηση της
Ηπείρου. Τη χρονιά αυτή ξεσπά ο Α’ Βαλκανικός Πόλεμος που είχε ως σκοπό του την
αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού γι’αυτό και τα βαλκανικά έθνη έρχονται σε
συμφωνία μεταξύ τους. Σε αυτή τη διαδικασία έχουμε και την απελευθέρωση της
Μακεδονίας και της Ηπείρου. Οι Αλβανοί δυστυχώς δεν συμμετέχουν στον Α’
Βαλκανικό Πόλεμο. Σε κάθε κομμάτι της ελληνικής ιστορίας η Αλβανία βρίσκεται
απέναντι γιατί αισθάνεται κομμάτι και συνέχεια της οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Το 1912 ξεκινά η απελευθέρωση της
Ηπείρου και όταν μαθαίνεται στην Ήπειρο ότι ο ελληνικός στρατός πέρασε τα
σύνορα, πολλές περιοχές αυτοεξεγείρονται και απελευθερώνονται πολύ πριν φθάσει
ο στρατός εκεί. Ενώ όλη η Ήπειρος γιορτάζει την
απελευθέρωσή της, οι Μεγάλες Δυνάμεις (Αυστροουγγαρία και Ιταλία)
αντιστρατεύονται το σχέδιο. Αυτές οι δύο προσπαθούσαν να έχουν στην κυριαρχία
τους την Αδριατική και κυρίως τα στενά του Οτράντο. Δεν ήθελαν όμως έναν τρίτο
διεκδικητή στην περιοχή δηλαδή την Ελλάδα. Σπρώχνουν τους Αλβανούς να
διεκδικήσουν ανεξαρτησία και να δημιουργηθεί ένα κρατίδιο που δεν θα μπορούσε
όμως να έχει μόνο τον Βορρά της Αλβανίας που ήταν τα αλβανικά εδάφη και έτσι
αποφασίζουν να προσθέσουν και ένα κομμάτι της Ηπείρου.
Με το πρωτόκολλο της Φλωρεντίας
τον Δεκέμβρη του 1913 έχουμε επίσημα τη διχοτόμηση της μίας και ενιαίας Ηπείρου
σε Βόρεια και Νότια. Η ελληνική πλευρά εκβιάστηκε ωμότατα. Τον Μάιο του 1913
στη διάσκεψη του Λονδίνου όπου ο σκοπός της ήταν η χάραξη νέων συνόρων στα
βαλκανικά κράτη επίτηδες δεν ορίστηκε η συνοριακή γραμμή μεταξύ Ελλάδας και
Αλβανίας, της νεοσύστατης Αλβανίας. Να επισημάνουμε ότι πριν το 1913 δεν υπήρχε
αλβανικό κράτος. Επίτηδες πάλι, μένουν εκτός της Συνθήκης του Λονδίνου και τα
νησιά του Αιγαίου και δεν αποδίδεται στην Ελλάδα η κυριαρχία στο Αιγαίο.
Στη Φλωρεντία ο εκβιασμός ήταν
ότι είτε η Ελλάδα θα αποσύρει τα στρατεύματά της από το τμήμα της Ηπείρου που
βρέθηκε στην Αλβανία ή δεν θα της αναγνωρίζονταν η κυριαρχία στο Αιγαίο.Λόγω
του ότι το κίνημα των Νεότουρκων είχε πάρει τα επάνω του, η ελληνική κυβέρνηση
θεώρησε ότι δεν μπορεί να διακινδυνεύσει την κυριαρχία στο Αιγαίο και προτίμησε
να θυσιάσει τη μισή Ήπειρο.
ΗΕλλάδα ήταν η νικήτρια χώρα σε
σχέση με την Αλβανία που ήταν στις ηττημένες. Όχι απλά το ζήτημα της νικήτριας
χώρας δεν δικαιώνεται αλλά υποβιβάζεται και τιμάται το αίτημα της ηττημένης.
Ο Βενιζέλος πρότεινε να γίνει
δημοψήφισμα. Η πρόταση αυτή δεν γίνεται δεκτή γιατί όλοι ήξεραν ότι εάν γίνει
δημοψήφισμα στο βόρειο τμήμα της Ηπείρου θα καταφανεί η ελληνικότητα της
περιοχής.
Την ώρα που η ελληνική κυβέρνηση
υποκύπτει στις απαιτήσεις των Μεγάλων Δυνάμεων στην Ήπειρο ξεσηκώνονται,
συστήνουν Ιερούς Λόχους και αποφασίζουν να διεκδικήσουν την αυτονομία τους από
τη στιγμή που δεν τους επιτρέπουν την ένωση με την Ελλάδα. Σε αυτή την κίνηση
των Ηπειρωτών συμμετέχουν όλοι οι Έλληνες πανταχού της οικουμένης που πηγαίνουν
ως εθελοντές και πάνε να πολεμήσουν στον Ηπειρωτικό αγώνα.Ο στρατός ενώ έχει πάρει άλλη
εντολή, οπλίτες και αξιωματικοί λιποτακτούν και συντάσσονται με τους Ιερούς
Λόχους.
Στις 17/2/1914 ανακηρύσσεται η
αυτονομία της Βόρειας Ηπείρου. Οι Ηπειρώτες δεν δέχτηκαν μοιρολατρικά αυτό που
τους ετοίμασαν οι Μεγάλες Δυνάμεις αλλά πήραν τα όπλα και λειτούργησαν μόνοι
τους. Εκείνη την ημέρα ορίζεται και η πρώτη προσωρινή κυβέρνηση με πρωθυπουργό
τον Γιώργο Ζωγράφο, γιο του μεγάλου ευεργέτη. Μέλη της κυβέρνησης ήταν οι τρεις
μητροπολίτες των περιοχών αυτών.Στον Ηπειρωτικό αγώνα συμμετείχαν
και οι γυναίκες, υπήρχε ο γυναικείος Ιερός Λόχος.
Η ελληνική κυβέρνηση θέλοντας να
κάνει τον «καλό» στις Μεγάλες Δυνάμεις υπόσχεται ότι θα εμποδίσει την Ηπειρωτική
εξέγερση. Στην Ελλάδα απαγορεύει τους εράνους αλλά παρά την απαγόρευση, οι
Έλληνες συσπειρώνονται και οι Ελληνίδες συστήνουν επιτροπές και οργανώνουν
εράνους για να στηρίξουν τον αγώνα.
Στις 17/5/1914 υπογράφεται το
πρωτόκολλο της Κέρκυρας στο οποίο αναγνωρίζεται η αυτονομία της Βόρειας Ηπείρου
και υπογράφεται και από τις Μεγάλες Δυνάμεις οι οποίες λειτουργούν ως
εγγυήτριες δυνάμεις. Το έκαναν γιατί υπέθεσαν ότι ο ορισμός ενός κρατιδίου
είναι αρκετός αλλά οι Αλβανοί ήθελαν την επιστροφή της οθωμανικής κυριαρχίας.
Η αυτόνομη πολιτεία της Βόρειας
Ηπείρου λειτούργησε για πολύ λίγο διάστημα. Το καλοκαίρι του 1914 ξεσπά ο Α’
Παγκόσμιος Πόλεμος. Ο Βενιζέλος το θεωρεί ευκαιρία για την ένωση της Βόρειας
Ηπείρου με την Μητέρα πατρίδα όπως έγινε με τη Μακεδονία και τα νησιά. Ζητά την
άδεια από τις Μεγάλες Δυνάμεις να μπει ο ελληνικός στρατός στη Βόρεια Ήπειρο
προκειμένου να διατηρήσει την τάξη. Το αίτημά του γίνεται δεκτό και έτσι
απελευθερώνεται για δεύτερη φορά η Βόρεια Ήπειρος και έχουμε μία άτυπη ένωσή της
με την Ελλάδα.Στις εκλογές 1915-16 έχουμε
συμμετοχή βουλευτών που εκπροσωπούν τη Χειμάρρα, το Αργυρόκαστρο και τους
Αγίους Σαράντα στο ελληνικό κοινοβούλιο.
Υπάρχει ένα βασιλικό διάταγμα που
επικυρώνει την ένωση της Βόρειας Ηπείρου με την Μητέρα πατρίδα από την ελληνική
βουλή το 1916. Το διάταγμα όμως αυτό δεν
έγινε ποτέ δεκτό από τις Μεγάλες Δυνάμεις γι’αυτό μιλάμε και για άτυπη ένωση.
Ο Βενιζέλος προσπαθεί να
εξασφαλίσει υποσχέσεις από τις Μεγάλες Δυνάμεις, οι οποίες υπόσχονται πολλά
μεταξύ των οποίων και η ένωση της Βόρειας Ηπείρου εάν μπει η Ελλάδα στον πόλεμο
με την πλευρά της Αντάντ.Ο βασιλιάς έχει άλλη γνώμη,
θεωρείται γερμανόφιλος και υποστηρίζει την ουδετερότητα της Ελλάδας στον
πόλεμο. Αρχίζει ο Εθνικός Διχασμός. Φτάνει η στιγμή που στην Ελλάδα υπάρχουν
δύο κυβερνήσεις. Όταν οι Βούλγαροι εισβάλλουν στη Μακεδονία, τότε για ποια
ουδετερότητα μιλάμε; Ο Βενιζέλος συστήνει μια δεύτερη κυβέρνηση στη
Θεσσαλονίκη, την Τριανδρία και είναι η σύμπραξη Βενιζέλου, Κουντουριώτη και
Δαγκλή.
Ο Βενιζέλος δικαιώνεται για την
επιλογή του, οι Μεγάλες Δυνάμεις του συμπαρίστανται σε αυτή την επιλογή γιατί
δεν θέλουν τον βασιλιά.Πέτυχε πολλά αλλά χάνει τις
εκλογές και επανέρχεται ο βασιλιάς και με ένα καινούριο σύμφωνο της Φλωρεντίας,
η Ελλάδα ξαναδίνει την περιοχή μαζί με επιπλέον χωριά στην περιοχή της
Κορυτσάς.Ακολουθεί η μικρασιατική
καταστροφή και η καταστροφή της Βόρειας Ηπείρου γιατί οι αλβανικές κυβερνήσεις
έχουν σαφέστατα ανθελληνική πολιτική.
Τη δεκαετία του 1920 αποσχίστηκε
η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και
απαγορεύτηκε η ελληνική γλώσσα ενώ έκλεισαν τα ελληνικά σχολεία. Οι
Βορειοηπειρώτες ξεσηκώνονται. Ο Αλβανός βασιλιάς Ζώγου απαγόρευση τη λειτουργία
των ελληνικών σχολείων και απολύει τους Έλληνες δασκάλους ενώ διορίζει
Αλβανούς. Οι Βορειοηπειρώτες αποφασίζουν να μην στείλουν τα παιδιά τους στα
καινούρια σχολεία και προσπαθούν να τους διδάξουν στο σπίτι το ελληνικό
αλφάβητο.
Ηαλβανική κυβέρνηση άρχισε ένα
πογκρόμ κατά της ελληνικής μειονότητας αλλά και η μειονότητα μαζεύει υπογραφές
και προσφεύγει στο δικαστήριο της Χάγης όπου δικαιώνεται και η αλβανική
κυβέρνηση υποχρεώνεται να ξανανοίξει τα ελληνικά σχολεία στην περιοχή της
Βόρειας Ηπείρου. Η αλβανική κυβέρνηση επέτυχε τον περιορισμό της ελληνικής
μειονότητας και έχουν επίσημη συρρίκνωση του χώρου της Βόρειας Ηπείρου.
Ακολουθεί ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος
όπου και γίνεται και η Τρίτη και τελευταία απελευθέρωση της Βόρειας Ηπείρου από
τον Ελληνικό στρατό. Με τη συμφωνία της Γιάλτας, η Αλβανία βρίσκεται στη ζώνη
επιρροής του Στάλιν και ενώ οι Μεγάλες Δυνάμεις
είχαν υποσχεθεί τη Βόρεια Ήπειρο στην Ελλάδα, σε όλες τις συσκέψεις η
Σοβιετική Ένωση αντιδρά σφοδρότατα. Οι Μεγάλες Δυνάμεις για να μην
δυσαρεστήσουν τον Στάλιν δεν λύνουν το ζήτημα. Το πρωτόκολλο της Κέρκυρας βρίσκεται
ακόμα σε ισχύ και δεν εφαρμόζεται μία απόφαση που ακόμα εκκρεμεί γιατί δεν έχει
αποφασισθεί ότι η Βόρεια Ήπειρος δεν ανήκει στην Ελλάδα αλλά στην Αλβανία.
Η απόφαση ήταν ότι το θέμα θα
συζητηθεί αφού λυθεί το αυστριακό και το γερμανικό ζήτημα. Το αυστριακό λύθηκε
με τη συνθήκη ειρήνης του 1955, το γερμανικό με τη ένωση των δύο Γερμανιών ενώ
το επόμενο ζήτημα που έχει μείνει προς επίλυση είναι το ζήτημα της Βόρειας
Ηπείρου.
Ο Γεώργιος Παπανδρέου είχε ταχτεί
υπέρ της Βόρειας Ηπείρου αλλά και οι επόμενες ελληνικές κυβερνήσεις προσπάθησαν
να το φέρουν προς συζήτηση αλλά κάθε φορά υπήρχε η σφοδρή αντίδραση της
Σοβιετικής Ένωσης η οποία γινόταν δεκτή λόγω Γιάλτας. Μέχρι το 1960, οι
ελληνικές κυβερνήσεις θεωρούσαν το θέμα ζωντανό αλλά από εκεί και ύστερα
αρχίζει να ξεχνιέται.
Από το 1945, στην Αλβανία έχουμε
την επικράτηση του Εμβέρ Χότζα. Λόγω της ενιαίας άποψης του ανατολικού μπλοκ
στο οποίο εντάσσονταν ο Εμβέρ Χότζα, η αριστερή παράταξη στην Ελλάδα θεωρούσε
απαράδεκτο να μιλήσει κανείς για τη Βόρεια Ήπειρο.
Το καθεστώς Χότζα στράφηκε πρώτα
κατά της θρησκείας. Άρχισαν οι φυλακίσεις και οι διώξεις ιερέων μαζί με την
προπαγάνδα που ξεκινούσε από τα σχολεία – «οι παπάδες είναι υποκριτές» κτ.
Στις 14/11/1967 με διάταγμα
απαγορεύεται πλήρως η θρησκεία και η Αλβανία είναι το πρώτο κράτος στον κόσμο
που κηρύσσεται επίσημα άθεο.
Στα χωριά γίνονταν μέσω των
συνάξεων, η «διαφώτιση» σχετικά με το σοσιαλιστικό μοντέλο. Στην κοινωνία της
χώρας εισέρχονται δύο καινούριοι όροι: ο θιγμένος και ο κουλάκος. Ο κουλάκος ήταν
ο εχθρός του λαού και έπρεπε να υπάρχει για να ξεσπά επάνω του η πάλη των
τάξεων. Ο κουλάκος και η οικογένειά του δεν έχουν δικαιώματα. Ο τίτλος είναι
κληρονομικός και η απόφαση για το ποιος ήταν κουλάκος ήταν της τοπικής
κομουνιστικής επιτροπής του χωριού.
Ο θιγμένος ήταν αυτός που ο ίδιος
ή μέλος της οικογένειάς του ήταν πολιτικός κρατούμενος. Ο τίτλος ήταν επίσης
κληρονομικός και η θέση του ήταν χειρότερη από του κουλάκου.
Όλα τα μέλη της ελληνικής
μειονότητας πολιτογραφήθηκαν διά ροπάλου ως Αλβανοί και αρχίζει ο εποικισμός
των Αλβανών στις ελληνικές περιοχές. Οι μικτοί γάμοι ενθαρρύνονται και σε
πολλές περιπτώσεις υπήρχε και πίεση για μικτό γάμο. Τα παιδιά των μικτών γάμων
πολιτογραφούνταν υποχρεωτικά ως Αλβανοί.
Υπήρξε και ονοματοδοτική πίεση
δηλαδή τα «ακατάλληλα» ή «κακόηχα» ονόματα έπρεπε να αλλάξουν και ως τέτοια
θεωρούνταν τα χριστιανικά και τα ελληνικά.
Η Πανηπειρωτική Ομοσπονδία
Αμερικής Καναδά αντέδρασε έντονα και ο Χότζα αναγκάστηκε να το εφαρμόζει μόνο
στα νεογέννητα βρέφη. Οι γονείς έπρεπε να επιλέξουν το όνομα του παιδιού τους
από μία λίστα ονομάτων που συνέτασσε η τοπική επιτροπή του κόμματος και η οποία
περιελάμβανε μόνο αλβανικά ονόματα.
Τα τοπωνύμια άλλαξαν επίσης.
Παντού απαγορεύονταν η ομιλία και η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Στα 99
χωριά της μειονότητας που επιτρέπονταν, η διδασκαλία της ελληνικής ήταν
περιορισμένη μόνο στις τέσσερις τάξεις του Δημοτικού και μετά τα παιδιά
μάθαιναν υποχρεωτικά τα αλβανικά. Η εκπαίδευση ήταν γενιτσαρική, κανένας λόγος
για ελληνική ιστορία και λογοτεχνία ακόμα και μέσα στο σπίτι.Οποιοσδήποτε αρχαιολογικός χώρος ήταν
σε αλβανικό έδαφος ήταν αλβανική πολιτιστική κληρονομιά. Δεν υπάρχει η έκφραση
βυζαντινός πολιτισμός αλλά η περίοδος αυτή καλούνταν Μεσαίωνας.
Ο Χριστός στα χρόνια του Χότζα
δεν επιτρεπόταν να αναφερθεί ούτε ως ιστορική χρονολογία. Δεν υπήρχε στην Αλβανία
προ και μετά Χριστού αλλά υπήρχε η έκφραση πριν και μετά την εποχή μας.
Υπήρχε μόνο ένα κόμμα και τα
δικαστήρια αποτελούνταν από μέλη εκλεγμένα από τον λαό, ως αποτέλεσμα οι
πολιτικοί κρατούμενοι ήταν χιλιάδες.
Η «βιογραφία» ήταν η ετήσια έκθεση
του κάθε προσώπου χωριστά, ήταν το «φακέλωμα». Συντάσσονταν σε ετήσια βάση και ένα
αντίγραφο πήγαινε στις μυστικές υπηρεσίες. Εάν «χαλούσε η βιογραφία» τότε το άτομο
πήγαινε φυλακή και εξορία.
Τη δεκαετία του 1980, ο Σεβαστιανός,
Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης αρχίζει και δραστηριοποιείται
στην περιοχή αλλά και γυρίζει όλη την Ελλάδα και τα κέντρα αποφάσεων του
εξωτερικού. Η πίκρα του ήταν ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν στήριζε τη μειονότητα.
Η άλλη του πίκρα ήταν ότι στο εξωτερικό του έλεγαν ότι καμία κυβέρνηση δεν τους
είχε θίξει το θέμα. Υπήρξε σχεδιασμένη απόκρυψη και έχει περάσει στη συνείδηση
των Ελλήνων ότι δεν πρέπει να ασχολούνται με τη Βόρεια Ήπειρο.
Όπως δείχνουν και τα πρόσφατα
γεγονότα η εξόντωση στη Βόρεια Ήπειρο συνεχίζεται.
Την εκπομπή μπορείτε να
παρακολουθήσετε στον παρακάτω σύνδεσμο: